برق صنعتی چیست؟ معرفی برق صنعتی و کاربرهای آن در صنایع مختلف

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

برق صنعتی به معنای کاربرد برق در صنعت می باشد، این واژه خود به خوبی گویای معنی آن است. در این مقاله به معرفی مختصری از رشته برق صنعتی و همچنین کاربردهای مختلف آن در بازار کار خواهیم پرداخت. بطور کلی می‌توان گفت برق صنعتی کاربرد های بسیاری در بیمارستان ها، منازل مسکونی، تجاری و… دارد.

در واقع تعریف کلی برق صنعتی عبارت است ازمجموعه ای از تکینک ها و روش هایی که از آنها برای کنترل و استفاده برق در صنعت های مختلف و همچنین در صنعت ساختمان و ساختمان سازی استفاده می شود.

برق صنعتی

معرفی رشته برق صنعتی

رشته برق صنعت در شاخه کار دانش در زمینه صنعت قرار دارد. این رشته یک هدف بسیار مهم دارد. هدف آن تولید برق درنیروگاه ها و منتقل کردن برق توسط خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه های شهری و در آخر توزیع آن جهت مصرف خانگی، صنایع، کارخانه و واحدهای تولیدی و اقتصادی می باشد.

رشته برق صنعتی را می توان به عنوان یکی از گرایش های رشته برق در نظر گرفت. در این رشته افراد به طور تخصصی به دنبال آموزش هایی از قبیل راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز و تکفاز، به صورت دستی و اتوماتیک می باشند علاوه بر آن به دنبال این هستند که به شناخت کامل از انواع کابل و طریقه کابل کشی و راه اندازی خطوط به شکل اتوماسیون صنعتی توسط PLC های صنعتی برسند.

معرفی دروس رشته برق صنعتی

برخی دروس عمومی و تخصصی این رشته شامل دروس زیر می باشد که عبارتند از:

  • برق کار صنعتی درجه ۲
  • کارور PLC درجه 2
  • نصب سیستم زمین حفاظتی

برق صنعتی و آینده تحصیلی و شغلی آن

هنرجو بعد از پایان تحصیلات خود میتواند در نیروگاه ها و شرکت هایی که کار آنها تولید و انتقال و توزیع برق می باشد مشغول به کار شوند، هم چنین آنها در برخی موارد می‌توانند به طور آزاد مشغول به کار سیم کشی در ساختمان ها شوند و یا تعمیرات وسایل خانگی الکتریکی را انجام دهند در غیر این صورت می توانند در صورت تمایل مشغول به کار در کارگاه ها و کارخانه های صنعتی شوند.
البته عده ای دیگر تمایل دارند که تحصیلات خود را ادامه دهند و آن را در سطح آموزش عالی فرا گیرند و در صورتی که آزمون های ورودی کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای با موفقیت گذراندند می توانند شروع به تحصیل در دوره های کاردانی پیوسته کنند. با توجه به اینکه دوره تحصیلی هنرستان سه ساله شده است افراد می توانند در مقطع کارشناسی به تحصیل مشغول شوند.

رشته برق صنعتی و ساعات آموزشی آن

این رشته دارای 105 ساعت آموزش می باشد که عبارتند از:

  • 45 ساعت شایستگی های فنی (دروس مهارتی)
  • 42 ساعت دروس عمومی (عربی، اجتماعی، دینی، تربیت بدنی، فارسی، آمادگی دفاعی، جغرافی، علوم اجتماعی، تاریخ، سلامت و بهداشت، انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه ای، سبک زندگی و مدیریت خانواده )
  • 9 ساعت شایستگی های غیرفنی ( کاربرد های فناوری نوین، اخلاق حرفه ای، نوآوری و کارآفرینی، الزامات محیط کار)
  • 5 ساعت مهارت اختیاری
  • 4 ساعت شایستگی های پایه فنی ( ریاضی و فیزیک )

شما اجازه ای برای ارسال نظر ندارید