باسداکت روشنایی چیست؟ مزیت استفاده از باسداکت روشنایی نسبت به سیستم‌های سنتی کابل و سینی کابل

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 چرا باید از باسداکت روشنایی استفاده کرد؟

 باسداکت روشنایی

این روزها باسداکت روشنایی تبدیل به یکی از ضروریات مهندسی ساختمان شده است. زیرا یکی از بزرگترین معضلات مهندسین مکانیکال و الکتریکال وجود تاسیسات بسیار زیاد در سقف‌ها است. در این سقف ها هر تجهیزی وجود دارد. لوله های اطفاء حریق، لوله های فاضلاب، لوله های گاز رسانی، کانال های هواساز، سینی های کابل، لوله های آب و ده ها تجهیز دیگر.

 

حال در این میان توقع بر این است که سیستم روشنایی بسیار زیبا و بدون هیچ ایرادی توسط سینی های کابل با عرض عموما ۱۰ سانتی متر و با استفاده از ساپورت و کابل کشی در مسیرهای طولانی انجام شود. در بسیاری از مواقع هم این عملیات انجام میشود و کار به اتمام میرسد ولی در نهایت در سقف های expose یا قابل دید، صحنه‌ای که قابل روئیت می باشد، سقفی بسیار شلوغ مملو از تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و سازه های ساختمانی است. هر چقدر هم تیم های نصب تجهیزات، از خود سلیقه به خرج داده باشند باز هم چنگی به دل نخواهد زد و نمای زیبایی در دید نخواهد بود.

 در این مقاله میخواهیم با زبانی ساده بگوییم که میتوان ، هرچند کوچک ، سهمی در زیبا سازی فضاهای قابل دید سقف ها داشت.

 

 

باسداکت روشنایی تحولی عظیم در صنعت روشنایی در فضاهای (EXPOSE) قابل دید :

 نصب باسداکت روشنایی

استفاده از باسداکت های روشنایی مقوله ایست که به تازگی در ایران مورد توجه قرار گرفته و برتری های فنی آن میتواند به گونه ای توجیح اقتصادی آن باشد.

 

باسداکت های روشنایی از رنج ۲۵ آمپر تا ۱۶۰ آمپر با توجه به نوع پروژه و تعداد انشعابات قابل انتخاب است. ابعاد این باسداکت ها در رنج ۲۵ تا ۴۰ آمپر ۴۵×۲۳ میلیمتر بوده و در رنج ۶۳ ، ۱۰۰ و ۱۶۰ ابعادی در حدود ۶۲×۲۸ میلیمتر دارند، این ابعاد برای عبور جریان و برق دار کردن تمام سقف ها بسیار کوچک و ظریف خواهد بود.

 

زیبایی، سرعت نصب و سهولت کاربری

 سهولت نصب باسداکت روشنایی

از نظر زیبایی نیز باسداکت روشنایی دارای اهمیت می باشد، بدنه این باسداکت ها ساخته شده از آلومینیوم اکسترود شده می باشد که همین امر زیبایی خاصی به این تجهیز داده است. در فواصل یک متر روی بدنه باسداکت خروجی هایی تعبیه شده تا در هر جایی در طول مسیر بتوان از باسداکت خروجی گرفت.

 

سرعت نصب در این سیستم بسیار بسیار بالا میباشد. شاخه های سه متری باسداکت به صورت ماژولار در هم فرورفته و توسط یک پیچ محکم شده و درون ساپورت ها قرار میگیرند.

 

پس از نصب سیستم روشنایی حال می توان تمام روشنایی را توسط نرم افزار مخصوص کنترل و مدیریت نمود.

 

باسداکت روشنایی گرسان (Gersan)

 باسداکت روشنایی گرسان

باسداکت روشنایی شرکت Gersan با طراحی بسیار زیبا و دکوراتیو مناسب برای فضاهایی میباشد که در معرض دید بوده و استفاده از سینی های کابل و ساپورت کشی موجب تراکم تاسیسات در سقف های قابل دید می باشد.

 

با استفاده از باسداکت روشنایی، فضاهای قابل دید در سقف ها بسیار زیبا و بدون هیچ تجهیز اضافی خواهند بود.

 

رنج آمپراژهای باسداکت های روشنایی با هادی آلومینیومی شامل 25 ،40 و 63 آمپر و با هادی مسی تا 160 آمپر می باشد. استفاده از بدنه آلومینیومی اکسترود شده باعث زیبایی هرچه بیشتر این باس داکت ها شده است. این در حالیست که دیگر تولید کنندگان باسداکت روشنایی برای ساخت بدنه از ورق های گالوانیزه با پوشش رنگی الکترو استاتیک استفاده می نمایند.

 

سیستم اتوماسیون منحصربه‌فرد

 اتوماسیون باسداکت روشنایی گرسان

شرکت Gersan جهت ایجاد یک بستر بسیارحرفه ای برای کنترل چراغ های نصب شده بر روی باسداکت ها از سیستم اتوماسیون منحصر به فرد خود استفاده می نماید.

 

با این سیستم اتوماسیون، میتوان روشن یا خاموش کردن تمامی چراغ های بخش های مختلف را مدیریت نمود. این عملیات توسط یک اپلیکیشن که بر روی هر دستگاهی نظیر کامپیوتر ، تبلت ، موبایل و … قابل نصب می باشد، صورت می پذیرد.

 

با این بستر می توان بخش های مختلفی راکه باسداکت های روشنایی از آن ها عبور کرده زون بندی نموده به آن فرمان داد. برای مثال می توان یک کارخانه صنعتی را به چندین زون تقسیم بندی کرد که تمامی بخش ها به صورت مجزا از یک سرور اصلی مدیریت شود.

 

در زمان های مختلف بر حسب کاری که در آن ها انجام میشود چراغ ها در آن روشن یا خاموش باشند. با این کار برنامه زمانبندی نیز می توان به آن اعمال کرد و چراغ ها در ساعت های مختلف روشن یا خاموش باشند با این کار دیگر نیازی به تابلوهای کنترلی و فیوزهای مینیاتوری متعدد نخواهد بود. تمام این عملیات از اتاق کنترل یا نگهبانی یا حتی تحت بستر اینترنت و از صدها کیلومتر دورتر قابل کنترل می باشد.

 

قابلیت بکارگیری لامپ‌ها و روشنایی های متعدد در باسداکت روشنایی گرسان

 اتصالات باسداکت

در باسداکت روشنایی شما می توانید از هر نوع لامپ نظیر لامپ های فلورسنت ، LED ، رشته ای و غیره استفاده نمایید.

 

همچنین شرکت Gersan ترکیه با همکاری با شرکت Osram آلمان اقدام به ساخت لامپ های روشنایی با استفاده از LED های شرکت Osram نموده است. این لامپ ها با جدیدترین تکنولوژی و فناوری تولید شده اند و کاملاً با سیستم باسداکت شرکت Gersan منطبق می باشند.

 

در ذیل جدول مشخصات فنی لامپ های LED تولیدی شرکت Gersan ارائه شده است.

 لیست لامپ های باسداکت

لیست روشنایی باسداکت

 

قابلیت اتصال به هرنوع تجهیز روشنایی در باسداکت های شرکت گرسان

 روشنایی باسداکت

باسداکت های روشنایی Gersan قابلیت اتصال به هر نوع تجهیز روشنایی را دارا می باشند.

 

شما اجازه ای برای ارسال نظر ندارید